שיווק

שיווק קלאסי מול שיווק דיגיטלי

שיווק הוא מונח רחב למדי אשר מתאר את כלל המאמצים של חברה, עסק או אדם להגדיל את החשיפה שלו לקהל יעד פוטנציאלי; החל מעסק שמוכר מוצרים או מציע שירותים ומבקש להגיע ליותר לקוחות ועד לגוף שמנסה להעלות מודעות לרעיון או למטרה. האמצעים בהם ניתן לשווק השתנו באופן משמעותי לאורך הזמן, וכיום, בעיקר הודות לרשת האינטרנט, ניתן לדון בשני אפיקים מרכזיים.

שיווק קלאסי

עד לפני שנים לא רבות, הדרכים היחידות לפרסם מוצר, שירות או רעיון היו להפיץ מידע אודותיהם ללקוחות פוטנציאליים. לשם כך נהוג היה להפיץ פליירים, לפרסם על גבי שלטי חוצות, להקים מוקד טלפוני שיבצע שיווק טלפוני (“טלמרקטינג”) או לפרסם ברדיו ובטלוויזיה.

כך המפרסם היה למעשה “דוחף” את המידע לקהל היעד הפוטנציאלי שלו. היתרון בשיטות הקלאסיות הללו היה יצירת חשיפה רחבה מאוד, אולם יש בהן גם חסרונות לא מעטים: פרסום כזה עשוי להיות יקר מאוד (בעיקר פרסומות בטלוויזיה), ומי שנחשף אליו אינו בהכרח קהל היעד המתאים. אם לוקחים בחשבון שלמשל פרסומת למוצרי היגיינה לנשים היא רלוונטית פחות לגברים, הרי שחצי מן הכסף שהושקע בפרסומת למעשה כוון אל קהל יעד שאינו מתאים למוצר. בנוסף, קיים קושי למדוד באופן מדויק את יעילותו של קמפיין פרסומי כאשר אין דרך אמיתית לדעת מי נחשף אליו ועד כמה הקמפיין השפיע עליו לרכוש את המוצר.

שיווק דיגיטלי

כניסתו של האינטרנט לחיינו וההתקדמות המטאורית שהתחוללה בו בשנים האחרונות הביאו לשינוי בגישה השיווקית: לא עוד “דחיפה” של המוצר ללקוחות אלא “משיכה” של הלקוחות אל המוצר, באמצעות ניתוח הצרכים, הערכים וההתנהגות של הלקוחות. הגישה השיווקית המודרנית מתבססת על העובדה שהלקוחות הם אלה שמחפשים את המידע באופן אקטיבי, ולכן כל מה שצריך לעשות הוא לאתר את המקומות בהם נמצא קהל היעד המתאים ביותר ולהגיש לו את המידע על מגש.

זו הסיבה ששיווק דיגיטלי, בו עוסקים מי שסיימו קורס שיווק באינטרנט, מתמקדים בתוכן באתרי אינטרנט, באופטימיזציה של אתרים למנועי חיפוש וברשתות חברתיות. השימוש באינטרנט יעיל יותר מבחינת חשיפה לקהל יעד מפולח היטב, כלומר ניתן לוודא שרק נשים יראו את המודעה ולא גברים, וכך ניתן להשתמש בתקציב השיווק בצורה אופטימלית. זאת ועוד: באמצעות מגוון כלים פשוטים ניתן למדוד במדויק את ביצועיו של כל קמפיין שיווק דיגיטלי ואף לבצע שינויים והתאמות תוך כדי תנועה.

חשיבות השילוב בין האפיקים

השיווק הדיגיטלי אמנם שולט כיום ביד רמה, אולם השיווק הקלאסי עדיין כאן, והדרך הטובה ביותר לשווק היא באמצעות שילוב בין השניים: צרכנים רבים שואבים את המידע שלהם גם מהטלוויזיה וגם מהסמארטפון, מוצרי פרסום מחולקים ללקוחות מדי יום, הצעות שיווקיות מגיעות אלינו גם בדואר האלקטרוני וגם כפליירים בתיבות הדואר.

במילים אחרות, אם אתם רוצים לשווק מוצר, שירות או רעיון, שקלו את היתרונות של השיווק הקלאסי ואת אלה של השיווק הדיגיטלי, אבל גם קחו בחשבון שאפשר, ולפעמים רצוי, לשלב ביניהם.